© Birgitta Ekblad 2009 - 2013

© Birgitta Ekblad 2009 - 2013
Alla foton och all text tillhör mig om inget annat sägs. Förbjudet att kopiera utan tillstånd.

fredag 28 maj 2010

Bakning!

Ikväll har jag bakat en god knäckig rabarberpaj, även om den ser ut som köttfärspaj... Grabbarna gav tummen upp efter smakbitarna.



Jag fortsatte med ett experiment inom bakning. Det har nämligen kommit Manitoba Cream till Åland och jag som länge tänkt baka med detta under-mjöl som har sitt ursprung från Canada, slog till i kväll.


Degen blev helt fantastisk! Jag googlade lite först för att kolla hur man ska hantera detta mjöl och noterade ner lite tips..


Jag använde surdegsroten Kevin hemtade härom veckan som självaste Jan Hedh lämnade på skolan efter hans besök här. 


Jag har matat och skött om den med omsorg.


Så här fin blev degen!


Min andra surdegrot, är gjord på vetemjöl och ser ut så här. Jag har just matat den och nu ska den gotta till sig lite innan den åker in i kylskåpet liksom degen, den ska nämligen kalljäsa över natten. 



I morgon får vi se resultatet!

Här kan du läsa om mitt första försök med surdegsrot 2008 på min förra blogg eyesoffinland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar