© Birgitta Ekblad 2009 - 2013

© Birgitta Ekblad 2009 - 2013
Alla foton och all text tillhör mig om inget annat sägs. Förbjudet att kopiera utan tillstånd.

torsdag 17 juni 2010

Chokladbrownies

Jag bakade chokladbrownies härom dagen. Misslyckades totalt eftersom jag glömde sockret (!) Hur lyckas man med det? 

Den blev förståss torr men smakade bra tack vare vitchokladen. Toppingen är en konfekter som jag smälte ner. Man tager vad man haver!






Här kommer receptet, fyndat ur en tidning, minns inte vilken men kan vara ur Allas eller Allers.

Chokladbrownies

Ca 40 st

Klä en form 20 x 20 cm, med bakplåtspapper. Smält 200 g vitchoklad och 125 g smör på svag värme i en kastrull. Låt det svalna tills det är ljummet. Rör i 200 g socker (knappt 2 1/2 dl) och 3 ägg. Blanda 150 g vetemjöl, 75 g skållade, hackade mandlar (jag tog mandelspån)och 3/4 tsk bakpulver och blanda i. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 25 min. Låt svalna i formen. Smält 150 g mörk choklad med 15 g smör över vattenbad. Bred glasyren på kakan och låt stelna. Skär kakan i bitar.

1 kommentar: