© Birgitta Ekblad 2009 - 2013

© Birgitta Ekblad 2009 - 2013
Alla foton och all text tillhör mig om inget annat sägs. Förbjudet att kopiera utan tillstånd.

tisdag 1 juni 2010

Mera bröd...

...blev det igår kväll! Tyvärr glömde jag att fota...

Det blev 2 fina bröd med valnötter. Degen gjordes på vetmjölssurdegsgrund och Manitoba Cream. De blev saftiga och så där härligt sega. Jag har svept in bröden i två handdukar och därför var de ännu idag som färska o seg-goda.

När jag gräddar sätter jag ugnen på ca 230 grader, väluppvärmd. In  med bröden och två isbitar i botten att det blir ånga. Efter fem minuter sänker jag värmen till ca 180 grader. Efter 10 minuter öppnar jag ungnen så att ångan får komma bort. Detta upprepas ännu en gång efter 10 minuter. Totalt 50 minuter är bröden i ugnen.

2 kommentarer:

  1. det var fiffigt knep!!
    Fina bilder du har på dina bröd här!! Dregle börjar rinna!!!

    SvaraRadera
  2. Oj, säger jag bara, du låter som värsta brödexperten! O gott såg det ut på dina tidigare bilder...
    Pga diverse matallergier blir det inget surbröd hos oss, annars skulle jag gärna ha provat.
    Trevlig helg!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera